tiistai 27. elokuuta 2013

Alfinen huolto

...eli miten kymmenen sekunnin hommaan saa kulumaan tuntitolkulla aikaa.

Puksun voimansiirto alkoi kiukutella: jollain vaihteilla ei meinannut pysyä veto päällä. Tästä mieleeni tuli huoli kappavaihteen kunnosta. Päätin siis huoltaa Alfine-takanavan.

Huoltotoimenpiteet alkoivat armottomalla googletuksella. Ilmeni, että navan sisuskalut kaipaavat öljykylpyä. Toinen vaihtoehto olisi navan purkaminen atomeiksi, mutta siihen en oikein arvannut lähteä. Päädyin siis avaamaan navan ja kylvettämään sen automaattivaihteistoöljyssä, jonka noudin läheiseltä huoltoasemalta.

Navan avaus oli melko suoraviivainen ja helppo toimenpide. Ja navan sisältä paljastui ihan priimakuntoinen vaihteisto. Vika ei siis ehkä kaiketi ollutkaan itse navassa. Googletuksenkin perusteella lähes kaikki navan avanneet olivat tehneet saman havainnon: useankin tuhannen kilometrin jälkeen vaihteisto oli moitteettomassa kunnossa. Napa sai kuitenkin öljykylpynsä, jonka jälkeen kokosin navan taas kuntoon. Takaisinasennuksen yhteydessä säädin vaijerin kireyden kohdilleen. Ja säätämistä se tosiaan vaati. Tässä vaiheessa alkuperäisen vian diagnoosi oli aika selvä: vaihdevaijerin löysyys.

Alkuperäisen vian korjaus olisi siis hoitunut muutaman sekunnin vievällä vaijerin kireyssäädöllä. Vaan tulipahan opeteltua ja suoritettua napavaihteen huolto. Hyvää se sille teki. Seuraavaksi voisi huoltaa perheen toisen napavaihteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti