torstai 21. helmikuuta 2013

Kalustorikkoja

Eivät ole pari viime päivää olleet aivan suosiollisia kaluston keston suhteen. Tiistaina aamun työmatkalla Puksun takanavasta kuului napsahdus, jonka jälkeen takajarru ei enää toiminut. Eipä tietenkään, kun takajarrulevy nitkahti irti. Jostain syystä levyn ruuvit olivat kaikessa hiljaisuudessa kiertyneet irti. Huoltomiehelle siis pyyhkeet tästä. Onneksi vaurio ei ole suuren suuri, vaikka varaosakaupoille joutuukin. Uusintaan menevät ainakin jarrulevy ja ruuvit sekä ehkä mahdollisesti centerlock-sovitinpalikka. Oma moka, mutta minkäs teet. Iltapäivän ajelu maastossa oli muuten mielenkiintoinen pelkällä etujarrulla.

Eilen sitten puolestaan lähdin matkaan maastopyörällä, ja täpäri kulkikin oikein mukavasti. Töihin pääsin normaalisti, mutta illan polkuajelun tiimellyksessä takapyörä hirtti yhtäkkiä kiinni. Ensin luulin vian piilevän tälläkin kertaa jarrussa, mutta tarkempi tutkimus osoitti navan laakereiden kiertyneen jumiin. Mitään ei ollut kenttäolosuhteissa tehtävissä, joten piti soittaa nouto paikalle. Illalla korjasin vian - mitään pysyviä vaurioita ei jäänyt. Ja nyt on sitten navassakin kunnolla rasvaa. Vian syy oli siis löystyneet kartiomutterit eli viimekädessä taas huoltomies.

Pitäisiköhän alkaa harrastaa kaluston määräaikaishuoltoja? Kyllä varmaan, mutta vähän muutakin tekemistä olisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti